Ağustos 21, 2014
 
 
 
 
 
 

Lise Müfredatı Ergenlik Dönemi Sorunları ile Başa Çıkmada Yetersiz Kalıyor…

06 Şubat 2014, Perşembe / ŞEYMA AKBAŞ, ZAMAN MAKEDONYA - KALKANDELEN
Add to Google
Kalkandelen ''Nikola Şteyn'' Sağlık Lise- sinde Psikolog olan, Nora Kasa Veyseli ile Ergenlik dönemini konuştuk.
 

Çocukluktan ergenliğe geçişte en büyük duygu değişiklikleri nelerdir? Bir gencin duygu durumundan bahsedebilirmisiniz.

9 ile 10 yaşından itibaren hem kızların hem de erkeklerin vücudunda bazı değşiklikler görülmektedir. Bu fiziksel değişiklikler, gençlerde duygusal değişikliklere de yol açıyor. Hormon salgılamasından dolayı, gençlerin davranışlarında da değişiklikler gözlenmektedir.

Bu geçici süreçte ailelerin de bilinçli ve hazırlıklı olması gerekiyor. Bu dönemde gençler kimliğini oluşturmaya çalışmaktadır. Kendisinin hataları ve yanlışları olduğunu görmesine rağmen, çevresi tarafından önemsenmek ister.

Kendisine önem verme fikri, yani gencin egosu onu olumsuz davranışlar yapmaya iter. Bu davranışlarsa onda üzüntü ve hırçınlığa yol açar. Etrafındaki düşünceleri önemser. Davranışlarıyla alakalı ailesi veya arkadaşlarından verilen hükümlerin olumlu veya olumsuz etkileri olabilir. Duygusal gelişim için sevgi bağı çok önemlidir.

Ülkemizde ergenlik dönemini kapsayan eğitim programları var mı ve lisede bu konu hakkında verilen eğitim yeterli midir?

Bu doğrultuda malesef çok az çalışıldığını görüyorum. Şahsen ergenlik çağına gelmiş olan bir gencin gelecekte daha sağlıklı bir kişiliğe sahip olması için, daha fazla çalışılması gerektiğini düşünüyorum. Lise müfredatında haftada bir yapılan sınıf saati çerçevesinde, ergenlik çağındaki gençlerin problemlerine cevap verecek dersler yapılır, fakat bu 45 dk içinde sınıf öğretmeninin diğer problemleri de ele alması  gerektiği için yetersiz olduğunu düşünüyorum. Okullarda profesyonel ve psikolojik-pedagojik hizmetlerin verilmesi, öğrencilerin bütün problemlerini dile getirmesine yardımcı oluyor.

Ergenlik döneminde rol-model alınan kişi ne derece önemlidir, her gencin rol modeli var mı?

Öğrenme modellerinden biri de taklit modelidir. Ergenlik çağında olan gençler bir model seçip modelin bütün  davranışlarını kopyalıyor. Genelde ilk model alınan kişi velidir. İlerki dönemlerde ünlü bir kişi olur. 

Sosyal medyanın ergenlik dönemindeki gençlere etkisi ne derecededir?

Velilerin kontrolü altında olmayan Facebook gibi sosyal ağlar felakete yol açabilir ve gerektiğinden fazla kullanılmasıyla eğitim hayatı sekteye uğrayabilir. Sosyal medya yeni ve sağlıklı bilgiler kazanmak için kullanılmıyor, kötü örnek ve davranış kazandıracak yönden kullanılmaktadır. Sosyal medyanın olumlu tarafı ise, yeni insanlar ve kültürler tanımamızı sağlaması olabilir.

Bir öğretmen olarak gençlere yardımcı olmanın zorlukları var mı, iletişim kurmada zorluk çekiyormusunuz?

Öğrencilerime yardımcı olabilmek benim için büyük bir zevktir. Özellikle benden profesyonel yardım istemeye geldiklerinde, beni çok memnun ediyorlar. Çünkü doğru bir şekilde davranmaları bilinçli olduklarını göstermektedir.

Problemler her zaman var olacak, fakat onların da her zaman bir çözümü olduğunu unutmamalıyız. Veliler gibi, öğretmenlerin de gençlere daha hoşgörülü davranmaları gerekiyor.

Onların isteklerini ve ihtiyaçlarını normal olarak kabullenmeliler. Belki bazen bunlarla baş etmek zor olabilir, ancak bu sorunlar geçici bir dönemi kapsamaktadır. Çocuktaki problemlerin kaynağı aile içi sorunlardır…

Liselerde hangi psikolojik sorunlarla karşılaşıyorsunuz?

Liselerde karşılaştığımız birçok problem var. Bizim yaşadığımız yerde genelde ailevi problemlerle karşılaşmaktayız. Bu problemler ise çocukların davranışlarına da yansıyor. Yani anlaşmazlıklar, tartışmalar, kavgalar, boşanmalar gençlerin karakterini olumsuz yönde etkiliyor.

Dış görünüşü beğenmeme; kilo, güzellik, giyim, derslerden kaçma, öğretmenlerle ve arkadaşlarıyla iletişim problemleri, ekonomik, sosyal, kültürel problemler genellikle lise dönemlerinde görülen problemlerdir.

Ergen bu dönemde aile ile neden çatışma içinde oluyor?

Bu süreçte velinin daha duyarlı olması, çocuklarıyla daha fazla vakit geçirmesi gerekiyor. Ve onların ihtiyaç ve isteklerine cevap verebilecek durumda olmaları gerekiyor. Gençlerin problemlerini açık açık dile getirmeleri teşvik edilmeli, cezalandırmakla değil, yapacakları kötü seçimlerinin doğuracağı sonuçlarlar anlatılarak ikna edilmeleri gerekiyor.

Böylece çocuklar bilinçlenerek, olumlu tercihler yapmaya başlayacak. Bazı durumlarda morallerini düzeltmek için destek vermek ve özgüvenlerini arttırmaya yönelik destekler gereklidir. Sosyal ve sağlık aktivitelerine çocuklarımızı daha fazla yönlendirmemizde faydalı olur. Spor, folklor, yürüme vs. Bu aktiviteler fiziki açıdan gelişmelerine yardım ederken, stresten ve olumsuz duygulardan kaçınmalarına yardımcı olur.

 
E-bülten Üyelik
Yazarlar
HEKİMOĞLU İSMAİL HEKİMOĞLU İSMAİL
Kalbin Kanseri
Güler Selim Güler Selim
Vicdan Azabı
AHMED ŞAHİN AHMED ŞAHİN
Zekâtını İhmal Edenlere Önemli Bir İbret Dersi
HÜSEYİN ODABAŞI HÜSEYİN ODABAŞI
Bayramsa!
Nazlı Özburun Nazlı Özburun
Farkederek Yaşama Becerisi
Dr. İsa Yetim Dr. İsa Yetim
Yumurtanın Önemi